Санітарно-епідемічне благополуччя в Україні залишає бажати кращого. З цього приводу Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет) на своєму засіданні 20 грудня 2018 р. розглянув проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» № 8464 (далі — Законопроект), доопрацьований на виконання Постанови Верховної Ради від 04.12.2018 р. № 2636-VIII «Про направлення на повторне перше читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».
Законопроект було доопрацьовано з урахуванням пропозицій Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради, Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства екології та природних ресурсів, Державної інспекції ядерного регулювання, Державної екологічної інспекції, Американської торговельної палати в Україні, ДУ «Інститут громадського здоров’я імені О.О. Марзєєва НАМН України».
Мета Законопроекту
Метою Законопроекту є визначення основних принципів, загальних правових, економічних та соціальних основ забезпечення санітарно-епідемічного благополуччя на території України, обов’язків та відповідальності державних органів та органів місцевого самоврядування, юридичних і фізичних осіб у цій сфері, врегулювання їх правовідносин, встановлення правових та організаційних засад здійснення державного нагляду (контролю) у сферах господарської діяльності, які можуть становити ризик для санітарно-епідемічного благополуччя.
На думку народних депутатів, запропоновані законодавчі новели усувають прогалини у законодавчому регулюванні правовідносин у сфері забезпечення санітарно-епідемічного благополуччя, законодавчо закріплюють повноваження центральних органів виконавчої влади та їх діяльності у цій сфері відповідно до прийнятої в 2014 р. Постанови Кабінету Міністрів України № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», якою реорганізовано Державну санітарно-епідеміологічну службу, та створюють законні підстави для передачі/здійснення/виконання органами-правонаступниками функцій у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, що належали до повноважень Державної санітарно-епідеміологічної служби.
Деякі новели Законопроекту
У Законопроекті визначено повноваження Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров’я України, інших центральних органів виконавчої влади, органів місцевої влади та місцевого самоврядування щодо забезпечення санітарно-епідемічного благополуччя та контролю за його дотриманням.
Запроваджено поняття Надзвичайної протиепідемічної комісії, яка утворюється з метою оперативного вирішення питань із запобігання загрозам санітарно-епідемічному благополуччю, запобігання виникненню і ліквідації епідемій особливо небезпечних, небезпечних інфекційних хвороб, масових неінфекційних захворювань (отруєнь) та радіаційних уражень людей.
Визначено права підприємств, установ та організацій, обов’язки суб’єктів господарської діяльності, права та обов’язки громадян, обов’язкові медичні огляди, проведення санітарно-епідеміологічного розслідування випадків інфекційних хвороб, масових неінфекційних хвороб, уражень та отруєнь людей тощо.
Рішення народних депутатів України
Члени Комітету прийняли рішення внести доопрацьований Законопроект на розгляд Верховної Ради у повторному першому читанні та рекомендувати прийняти його за основу.
Нагадаємо, Законопроектом пропонується викласти Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» у новій редакції.
Нагадаємо, в Україні розроблено стратегію біологічної безпеки та біологічного захисту.
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами http://komzdrav.rada.gov.ua,
http://www.rada.gov.ua