У ході медичної реформи посади головного лікаря та начмеда відійдуть у минуле. Відповідний наказ від 31.10.2018 р. № 1977, який раніше було винесено на громадське обговорення, затвердили у Міністерстві охорони здоров’я (МОЗ) України.
Функції розмежовано
Тож з 1 січня 2019 р. в Україні функції директора та медичного директора у медичних закладах будуть чітко розмежовані: директор закладу займатиметься питаннями господарської діяльності, а медичний директор — виключно питаннями медицини.
Чи будуть звільнення?
У МОЗ України запевняють, що нікого не звільнятимуть: усі головні лікарі та інші медичні працівники виконуватимуть свої функції без змін до терміну дії їхніх договорів.
Наразі усі функції — і адміністративні, і медичні — в українських медичних закладах виконує головний лікар. Це величезний масив роботи, який у багатьох розвинених країнах світу виконує два фахівця — генеральний директор займається ключовими адміністративними питаннями, а медичний директор курирує всі медичні процеси. Такі кадрові рішення вже десятки років ефективно діють у всьому світі, зокрема у багатьох країнах — членах Європейського Союзу. З січня 2019 р. такий механізм буде і в Україні.
Хто керуватиме медичним закладом: про посаду директора/генерального директора
Генеральний директор, або директор закладу, займатиметься питаннями господарської діяльності, керуватиме виробничо-господарською та фінансово-економічною діяльністю закладу. Він займатиметься:
- стратегічним плануванням;
- формуванням бюджету;
- координацією роботи закладу;
- аналізом економічної ефективності;
- організовуватиме роботу та ефективну взаємодію всіх структурних підрозділів;
- забезпечуватиме залучення коштів на інвестиційні потреби закладу тощо.
До 2022 р. обіймати посаду директора на конкурсній основі може претендент із гуманітарною освітою, правознавець, економіст, лікар, управлінець.
Із 2022 р. претенденти, які не мають управлінської чи менеджерської освіти у галузі знань «Управління та адміністрування» або «Публічне управління та адміністрування», повинні будуть додатково здобути її.
Посада медичного директора
Із 2019 р. посада медичного директора вводиться в довідник медичних професій.
Медичний директор займатиметься виключно питаннями медицини, зокрема:
- розробкою та впровадженням системи безперервного удосконалення якості послуг у медичному закладі на основі принципів доказової медицини;
- організацією надання пацієнтоорієнтованих послуг;
- координацією зовнішньої та внутрішньої взаємодії підрозділів закладу охорони здоров’я;
- організацію безперервного професійного розвитку медичного персоналу;
- впровадженням сучасних методик діагностики та лікування;
- організацією медичної допомоги при надзвичайних ситуаціях;
- оцінкою якості надання медичної допомоги тощо.
Що буде з головними лікарями
Головні лікарі, які вже уклали чи укладуть трудові договори до моменту, коли наказ вступить у дію (1 січня 2019 р.), працюватимуть за старою моделлю — керуватимуть і адміністративними, і медичними процесами — до терміну, визначеного у договорі.
Після завершення терміну дії договору головні лікарі зможуть пройти конкурс як на посаду генерального директора, так і на посаду медичного директора закладу охорони здоров’я.
Зміни узгоджено з профспілками
Зміни до Довідника кваліфікаційних характеристик погоджено без зауважень Міністерством соціальної політики України, Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні та узгоджено позиції зі Спільним представницьким органом репрезентативних Всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні.
Нагадаємо, від ефективного менеджменту медичного закладу залежить зарплата лікаря.
Підписуйтеся на нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами moz.gov.ua