Медична реформа: окреслені основні кроки її впровадження в регіонах

31 жовтня 2017 о 15:33
1137

3453456346Медична реформа в Україні на порозі впровадження. Актуальні питання перезапуску первинної ланки медичної допомоги та покращення медичного обслуговування на селі обговорили 30 жовтня 2017 р. на селекторній нараді з керівниками і представниками регіональних департаментів, заступниками голів обласних державних адміністрацій в.о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун та заступник міністра Павло Ковтонюк.

«Необхідно докласти всіх зусиль, щоб пришвидшити перехід на нову систему, оскільки вона дасть більше фінансування на первинну ланку. Друга важлива складова — це автономізація медичних закладів», — наголосила У. Супрун.

Усі підзаконні й нормативні акти, які регулюватимуть фінансування реформи, Міністерство охорони здоров’я (МОЗ) України подасть, коли законопроект буде підписаний Президентом. В.о. міністра нагадала, що на перехідний період для первинної ланки медичної допомоги залишиться субвенція, відповідно до внесеної у законопроект правки.

Також У. Супрун привернула увагу до нової позиції керівника комунального підприємства, яким має стати медичний заклад. Це має бути людина, що відповідає за реформування закладу, керівник змін, який повинен бути хорошим менеджером. Головний лікар не буде тепер єдиним керівником медичного закладу, він відповідатиме за лікування, як у більшості країн Європи. А менеджер керуватиме адміністративними та фінансовими питаннями.

П. Ковтонюк розповів, що ця нарада — проміжна перед великою зустріччю в Києві щодо детального плану імплементації реформи на 2018 р. До того часу будуть напрацьовані документи, які спрямовуватимуть впровадження реформи.

«Для того щоб органічно увійти в реформу, цей законопроект варто було проголосувати влітку нинішнього року, тоді ми були б готові почати реформу в січні. Проголосували законопроект у жовтні, Президент підпише його в листопаді, тому повною мірою з 1 січня 2018 р. нова модель фінансування не працюватиме. Ми з вами спільно погодимо план імплементації, який почнеться протягом року, конкретні дати і кроки обговоримо на наступній великій нараді», — сказав П. Ковтонюк.

Основні кроки впровадження реформи:

  • автономний статус закладу — медичний заклад не зможе працювати за договором щодо надання медичних послуг пацієнтам, якщо він не перебуватиме у статусі комунального некомерційного підприємства. Процес автономізації можна розпочинати робити вже зараз, відповідні методичні рекомендації міністерство розіслало і готове консультувати додатково;
  • можливість працювати з електронною системою охорони здоров’я, оскільки робота йтиме з електронним реєстром;
  • підготувати людей, щоб вони могли вибрати свого лікаря, знати, куди для цього йти, як його шукати і як оформлювати документи.

Також П. Ковтонюк зосередив увагу на законопроекті № 7117 про медичне обслуговування у сільській місцевості, що передбачає з наступного року додаткові кошти зі спеціального фонду Державного бюджету на всі області. Голосування за нього у другому читанні очікується найближчим часом. МОЗ разом з Мінрегіоном України заздалегідь готує необхідний пакет підзаконних актів, а саме: паспорт бюд­жетної програми, порядок розподілу коштів, виділених під реа­лізацію законопроекту. Також розробляються разом із Мінрегіоном рішення та моделі організації первинної допомоги, під які підуть ці цільові кошти.

В.о. міністра та її заступник відповіли на запитання, які поставили представники регіонів.

Амбулаторії так само, як центри первинної медико-санітарної допомоги, зможуть укладати договори з Національною службою охорони здоров’я. До цього часу на місцях необхідно визначитися, наголосив П. Ковтонюк, які функції в об’єднаній громаді яка установа виконуватиме. Деякі з них варто об’єднувати на більш високому рівні, такі як бухгалтерія, методичні аспекти, статистика — те, що в амбулаторіях неможливо втілити і варто зосереджувати в центрах. Центри мають залишатися там, де є велика кількість (20–30 тис.) населення. П. Ковтонюк попросив на мережі первинної медичної допомоги кожного регіону, на конкретних закладах відпрацювати, щодо яких функцій об’єднані територіальні громади можуть укласти договори з центрами первинної медико-санітарної допомоги, а які виконуватимуть амбулаторії на місцях. Представників громад він закликав підійти до вирішення цього питання з урахуванням економічної доцільності.

«Ми не можемо заборонити громаді в шість тисяч мати двох бухгалтерів і трьох методистів, але тоді кошти, отримані за пацієнтів, розпливуться і будуть недостатніми», — зауважив заступник міністра.

Ще одне актуальне питання — щодо ліцензування медичних закладів. Ліцензійні умови для первинної медичної допомоги в МОЗ України вже оновлені, зараз очікується підписання законопроекту, і все буде зроблено, щоб при переході у статус комунального неприбуткового підприємства ліцензування відбувалося максимально швидко.

На обласному рівні є готовність оплатити з бюджету курси підвищення кваліфікації для менеджерів лікувальних закладів. У МОЗ України, у свою чергу, визнали такі тренінги актуальними і погодилися розробити методичне обґрунтування.

З отриманою інформацією домовилися готуватися до ґрунтовної зустрічі за два-три тижні.

Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами moz.gov.ua