Акція протесту медичних працівників та підтримка їх вимог народними депутатами України знайшла логічне продовження. Проект Постанови Верховної Ради України «Про першочергові заходи для забезпечення соціального захисту медичних працівників та недопущення руйнації системи охорони здоров’я в Україні» зареєстровано у Верховній Раді України від 22.09.2017 р. за № 7139. Авторами стали народні депутати України О. Богомолець, О. Біловол, Т. Бахтеєва, С. Мельничук, О. Мусій, А. Шипко, І. Шурма.
У проекті документа йдеться, що 19 вересня 2017 р. відбулася Всеукраїнська попереджувальна акція протесту працівників охорони здоров’я (далі — Акція протесту) у формі пікетування будинків Адміністрації Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України.
Передумовою для проведення цієї мирної Акції протесту стало катастрофічне погіршення соціально-економічної ситуації в галузі охорони здоров’я та відсутність соціального діалогу між Професійною спілкою працівників охорони здоров’я та Кабінетом Міністрів України і Міністерством охорони здоров’я України, а також ігнорування владою звернень Профспілки працівників охорони здоров’я України. Так, понад рік триває трудовий спір між Профспілкою працівників охорони здоров’я України та Урядом, який зареєстровано розпорядженням Національної служби посередництва і примирення від 29.09.2016 р. за № 282-р. Крім того, Урядом не дотримується процедура погодження проектів нормативно-правових актів, зокрема тих, що безпосередньо стосуються фінансового забезпечення галузі охорони здоров’я зі Спільним представницьким органом репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні.
Учасники Акції протесту висловили обурення щодо несправедливих, дискримінаційних підходів в оплаті праці та порушень трудових прав медичних працівників, встановлених законодавством України, а також незгоду з безсистемною, науково та економічно не обґрунтованою реформою системи охорони здоров’я, яка не відповідає Конституції України та чинному законодавству України і не передбачає необхідного фінансування для забезпечення конституційного права громадян на безоплатну, якісну й доступну медичну допомогу та права медичних працівників на гідні умови оплати праці, а також створює загрозу поглиблення кадрової кризи та повної руйнації системи охорони здоров’я в Україні.
У разі прийняття постанови Верховна Рада України рекомендуватиме Кабінету Міністрів України:
1. Невідкладно внести до Верховної Ради України кандидатуру для призначення на посаду міністра охорони здоров’я України, відповідно до вимог статті 85 Конституції України.
2. Терміново вирішити питання щодо погашення заборгованості та забезпечення виплати у повному обсязі у 2017 р. заробітної плати працівникам закладів охорони здоров’я, включаючи встановлені законодавством доплати і надбавки, та необхідність забезпечення диференціації заробітних плат працівникам закладів охорони здоров’я та установ Національної академії медичних наук України.
3. Терміново прийняти відповідні нормативно-правові акти щодо встановлення надбавки за престижність праці у граничному розмірі 20% посадового окладу (ставки заробітної плати) медичним працівникам закладів охорони здоров’я незалежно від їх підпорядкування; підвищення посадових окладів на два тарифні розряди Єдиної тарифної сітки професіоналам та спеціалістам у галузі охорони здоров’я.
4. Забезпечити виконання заходів, передбачених Рекомендаціями парламентських слухань на тему: «Про реформу охорони здоров’я в Україні», затвердженими Постановою Верховної Ради України від 21 квітня 2016 р. № 1338-VIII, насамперед щодо затвердження Концепції та Стратегії реформування системи охорони здоров’я України, які мають бути спрямовані на розвиток медичної галузі та насичення її кваліфікованими кадрами, виділення достатніх коштів для фінансування системи охорони здоров’я, забезпечення їх ефективного перерозподілу та відповідального використання, покращення якості державного управління у сфері охорони здоров’я, стандартизацію медичних послуг та формування економічного механізму системи охорони здоров’я, який відповідає принципам соціальної доступності, безоплатності та справедливості.
5. Чітко розмежувати повноваження, обов’язки та міру відповідальності місцевих та центральних органів виконавчої влади в управлінні системою охорони здоров’я в ході проведення адміністративної реформи.
6. Доручити Міністерству охорони здоров’я України провести ґрунтовний всебічний соціально-економічний аналіз стану системи охорони здоров’я з урахуванням попередніх реформ у пілотних регіонах та на підставі математичного аналізу й індикативного планування спрогнозувати очікувані результати та можливі ризики.
7. Активізувати роботу примирної комісії щодо врегулювання колективного трудового спору між Профспілкою працівників охорони здоров’я України та Кабінетом Міністрів України, а також колективні переговори щодо укладання Галузевої угоди на новий термін.
8. Забезпечити проведення реформи системи охорони здоров’я з дотриманням Конституції України та законодавства України з урахуванням позиції профспілок та думки медичної спільноти.
9. Забезпечити виконання судових рішень щодо скасування постанов Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 р. № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» в частині реорганізації Державної санітарно-епідеміологічної служби України та від 25.11.2015 р. № 1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення» щодо скорочення ліжкового фонду.
Також нагадаємо, що у медичній галузі спостерігається негативна динаміка до збільшення заборгованості із заробітної плати, яка станом на 21 вересня 2017 р. становила понад 4 млрд грн., зокрема — 59 239,4 тис. грн. Вінницька обл., 77 800,0 тис. грн. — Волинська область, 373 400,0 тис. грн. — Дніпропетровська обл., 332 827,6 тис. грн. — Донецька обл., 242 786,4 тис. грн. — Житомирська обл., 100 518,1 тис. грн. — Закарпатська обл., 223 900,0 тис. грн. — Запорізька обл., 200 000,0 тис. грн. — Івано-Франківська обл., 179 000,0 тис. грн. — Київська обл., 103 009,5 тис. грн. — Кіровоградська обл., 82 080,4 тис. грн. —Луганська обл., 330 500,0 тис. грн. — Львівська обл., 86 500,0 тис. грн. — Миколаївська обл., 133 600,0 тис. грн. —Одеська обл., 75 000,0 тис. грн. — Полтавська обл., 178 716,7 тис. грн. — Рівненська обл., 126 800,0 тис. грн. — Сумська обл., 294 379,2 тис. грн. — Тернопільська обл., 263 000,0 тис. грн. — Харківська обл., 99 923,9 тис. грн. — Херсонська обл., 90 372,8 тис. грн. — Хмельницька обл., 68 300,0 тис. грн. — Черкаська обл., 65 537,9 тис. грн. — Чернівецька обл., 229 500,0 тис. грн. — Чернігівська обл., 107 600,0 тис. грн. — місто Київ.
Проте Уряд вже робив заяву, що заборгованість по заробітній платі медикам буде повністю погашена до кінця року.
Міністерство охорони здоров’я України, у свою чергу, запевняє, що тільки впровадження системних реформ у галузі може виправити ситуацію та запобігти виникненню подібних заборгованостей.
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами iportal.rada.gov.ua