Міністерство охорони здоров’я України пропонує для публічного обговорення проект Закону України «Про внесення змін до статей 3, 8 та 351 Основ законодавства України про охорону здоров’я», який розроблено з метою реалізації Концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я України, затвердженої Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 р. № 1013-р, та дотримання державної політики децентралізації.
Як ідеться у пояснювальній записці до проекту документа, загальною метою реформи є створення і запровадження нової моделі фінансування, яка передбачає чіткі та прозорі гарантії держави щодо обсягу безоплатної медичної допомоги, кращий фінансовий захист громадян у разі хвороби, ефективний та справедливий розподіл публічних коштів і скорочення неформальних платежів, створення стимулів до поліпшення якості медичної допомоги, що надається населенню державними та комунальними закладами охорони здоров’я, та підвищення ефективності процесу її надання.
Концепція передбачає, що одним із принципів реалізації нової моделі фінансування, в тому числі на рівні первинної медичної допомоги, повинна стати конкуренція постачальників медичної допомоги, яка створить мотивацію надавати більш якісні послуги, впроваджувати науково обґрунтовані та економічно ефективні методи роботи, забезпечувати дотримання клінічних протоколів та професійних стандартів. З цією метою необхідно залучити до надання медичної допомоги за рахунок бюджетних коштів заклади охорони здоров’я усіх форм власності й забезпечити можливість оплати їх діяльності на основі єдиних, прозорих механізмів, що враховують об’єктивні показники результатів роботи. Зокрема, для оплати послуг первинної медичної допомоги планується запровадження оплати на основі єдиного тарифу за первинне медико-санітарне обслуговування однієї людини, яка уклала з сімейним лікарем відповідний договір.
Чинна редакція Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров’я» (стаття 351) передбачає надання первинної медичної допомоги вкрай обмеженим колом суб’єктів, а саме: центрами первинної медичної (медико-санітарної) допомоги, які є закладами охорони здоров’я, а також лікарями загальної практики — сімейними лікарями, які провадять господарську діяльність із медичної практики як фізичні особи — підприємці та можуть перебувати з цими закладами охорони здоров’я у цивільно-правових відносинах. Це становить перешкоду для запровадження конкурентних відносин у сфері надання первинної медичної допомоги та відповідного підвищення рівня вмотивованості медичних працівників.
Крім того, чинна редакція Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров’я» (стаття 8) передбачає, що безоплатне надання первинної медичної допомоги гарантується громадянам державою лише у разі отримання таких послуг у комунальних та державних закладах охорони здоров’я. Це виключає можливість залучення до надання послуг за бюджетні кошти закладів охорони здоров’я приватної форми власності, а також медичних працівників, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи — підприємці й функціонують як самостійні суб’єкти надання первинної медичної допомоги, не перебуваючи у цивільно-правових відносинах із закладами охорони здоров’я.
Також у чинному законодавстві відсутнє визначення медичної допомоги, тому можуть виникнути суперечності з приводу того, чи може Національна служба здоров’я України закуповувати медичне обслуговування чи медичну допомогу.
Пропозиції та зауваження до проекту можна надсилати до Міністерства охорони здоров’я України протягом місяця у письмовому та/чи електронному вигляді за адресою:
вул. Грушевського, 7, Київ, 01601
Управління координації центрів реформ:
Тел.: (044) 226-23-31, тел./факс: (044) 254-06-52
Е-mail: [email protected]
Консультант — Карпінська Леся Григорівна: (044) 226-23-31.
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами www.moz.gov.ua