На громадське обговорення винесено проект розпорядження Кабінету Міністрів України, спрямований на виконання Угоди про асоціацію, укладеної між Україною з однієї сторони та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами — з іншої (Глава 22. Громадське здоров’я) (далі — Угода про асоціацію), щодо зобов’язання розвивати співробітництво в галузі охорони здоров’я з метою підвищення рівня його безпеки та захисту здоров’я людини як передумови сталого розвитку та економічного зростання країни.
У цьому контексті особливо нагальною потребою є вжиття державою заходів, спрямованих на забезпечення якості та безпеки субстанцій людського походження, зокрема крові, тканини та клітин, а також поступового наближення законодавства та практики до принципів Acquis ЄС.
На сьогодні Служба крові не має централізованого управління, належного фінансування, а центри крові та відділення трансфузіології при лікувальних закладах перебувають в стані занепаду і не виконують у повному обсязі покладених на них завдань. Служба крові позбавлена єдиного контролю, системного керівництва, що унеможливлює керування запасами трансфузійних засобів при необхідності їх оперативного розподілу. У країні не сформована національна система крові для забезпечення компонентами та препаратами крові при виникненні надзвичайних ситуацій та в особливий період.
Внаслідок перелічених недоліків в Україні відсутня злагоджена система реалізації важливої державної функції в сфері охорони здоров’я населення — забезпечення всіх потреб пацієнтів у донорській крові та її компонентах відповідно до вимог якості та біологічної безпеки.
Означене підтверджується Технічним звітом за результатами роботи делегації ЄС з оцінки стану системи закладів Служби крові в Україні, яка відбулася 25–27 серпня 2015 р. Оцінку проведено в рамках виконання статті 428 глави 22 розділу V Угоди про асоціацію.
Отже, наразі Служба крові в Україні децентралізована і характеризується нестачею важливих ресурсів: фінансових, матеріально-технічних, кадрових. Внаслідок вищеозначеного виникла низка проблем, що мають критичний вплив на її належне функціонування і потребують невідкладного вирішення — управління, безпеки та стабільності забезпечення пацієнтів продуктами крові. У результаті громадяни не мають рівноправного та своєчасного доступу до якісних та безпечних продуктів донорської крові у необхідній кількості.
Мета Стратегії розвитку служби крові (далі — Стратегія) — створення національної системи крові, що виконуватиме дві функції: надання послуг Службою крові під управлінням національного трансфузійного центру та нагляду, що забезпечуватиметься незалежним компетентним органом з інспектування. Належно організована національна система крові створюється для реалізації важливої функції держави в сфері охорони здоров’я населення — забезпечення рівноправного та своєчасного доступу громадян до якісних та безпечних компонентів донорської крові у необхідній кількості.
Строк реалізації Стратегії — 5 років.
Ефективність реалізації Стратегії визначатиметься за групами критеріїв, що свідчать про належне функціонування національної системи крові, яка забезпечує рівний та своєчасний доступ громадян до якісних і безпечних компонентів донорської крові у необхідній кількості:
- стан добровільного безоплатного донорства крові у суспільстві;
- стан виробничої трансфузіології;
- стан інфекційної та імунологічної безпеки;
- стан клінічного застосування компонентів і препаратів крові;
- рівень забезпечення достатніх запасів компонентів та препаратів крові для щоденного використання та у випадку надзвичайних ситуацій;
- економічна ефективність.
Стратегія, реалізована відповідно до визначених напрямів, має забезпечити повну реорганізацію та гармонізацію національної системи крові з чинними вимогами ЄС.
Протягом 18 міс з моменту набуття чинності Стратегії щонайменше мають бути розв’язані такі проблеми:
- створення структури національної системи крові;
- забезпечення належного фінансування;
- досягнення рівня добровільного безоплатного донорства, наближеного до 100%;
- налагодження надійної та чіткої автоматизованої системи тестування на трансфузійно-трансмісивні інфекції;
- впровадження автоматизованої системи обліку в службі крові та створення єдиного національного реєстру донорів крові;
- максимальне повноцінне використання наявного сучасного оснащення.
Належно організована національна система крові, результатом якої є адекватне забезпечення якісною та безпечною донорською кров’ю та її компонентами, є важливою складовою системи надання медичної допомоги і слугує критерієм ефективності державної політики в сфері громадського здоров’я та біологічної безпеки населення.
Зауваження та пропозиції приймаються у письмовому або електронному вигляді протягом 1 міс з дня опублікування за адресою:
01601, Київ, вул. М. Грушевського, 7
Міністерство охорони здоров’я України
Контактні особи:
В.С. Ярошевський
Тел.: 253-00-56
Е-mail: [email protected]
О.І. Малигон
Тел.: 050-677-23-17
Е-mail: [email protected]
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами http://www.moz.gov.ua/