Необережні управлінські рішення можуть призвести до зникнення життєво необхідних ліків

19 лютого 2025 о 16:30
441

Представники медичної та фармацевтичної спільноти, які 13 лютого 2025 р. взяли участь у загальнонаціональному форумі «Фармапогляд–2025. Фармринок України в очікуванні революційних змін», висловили глибоку стурбованість наслідками, які може спричинити підписання Президентом України Володимиром Зеленським ухваленого Верховною Радою Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо особливостей державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я» (реєстр. № 11493 від 19.08.2024 р.). За результатами експертного обговорення реального впливу передбачених законом  регуляторних змін та потенційних негативних наслідків для українських пацієнтів на ім’я Президента України підготовлено та направлено колективне звернення представників усіх ланок обігу ліків в Україні — виробників лікарських засобів, імпортерів, дистриб’юторів та аптечних закладів.

У зверненні йдеться, що у прийнятому законопроєкті є суттєві ризики дестабілізації фармацевтичного ринку і виникнення дефіциту різних категорій лікарських засобів в Україні. Мета, яка лежала в основі цієї ініціативи, — зниження цін на лікарські засоби — вочевидь не може бути досягнута встановленими Законом України положеннями.

Експерти прогнозують наступні основні наслідки підписання Закону України № 11493 у коротко- та середньостроковій перспективі:

  1. Суттєві порушення в роботі фармацевтичного ринку як наслідок адміністративно-командних методів регулювання ринку.
  2. Штучне витіснення з ринку ефективних та безпечних лікарських засобів. Закон України, що містить вимогу щодо ціноутворення на базі ціни ліків у низці референтних країн, що ще не визначені, без врахування ступеня відшкодування ліків за державний кошт, що є звичною практикою в країнах — членах ЄС, унеможливить доступ, зокрема, до оригінальних препаратів та препаратів із доведеною біоеквівалентністю, які відповідають стандартам доказової медицини та сучасним рекомендаціям провідних медичних спільнот (відшкодування ліків за державний кошт із застосуванням різних механізмів відшкодування) новими класами препаратів.
  3. Обмеження фізичної доступності лікарських засобів. Обмеження доступу на ринок ліків за ціновими параметрами та обмеження ринкових відносин у системі дистрибуції ліків не призведуть до зниження цін на ліки, а знизять їхню фізичну доступність для пацієнтів по всій країні.
  4. Перегляд рішень міжнародних компаній-виробників та інших міжнародних інвесторів у сфері охорони здоров’я щодо обсягів надання подальшої підтримки. Констатовано, що наразі виробники лікарських засобів впроваджують низку соціальних проєктів у сфері охорони здоров’я, втілюють гуманітарні ініціативи, інвестують у клінічні дослідження, а також докладають зусиль для підтримки пацієнтів України спеціальними проєктами підтримки, що дозволяють, зокрема, знизити вартість деяких категорій лікарських засобів, враховуючи відсутність їх державного фінансування. Рішення щодо підтримки таких проєктів з боку виробників надалі можуть бути переглянуті з огляду на впроваджувані обмеження.
  5. Методи регулювання фармацевтичного ринку в Україні суперечать процедурам Європейського Союзу — Regulatory Impact Assessment (RIA) — яка є стандартною процедурою оцінки регуляторного впливу перед ухваленням нових правил або обмежень. У країнах ЄС регулювання фармацевтичного ринку передбачає, що будь-які обмеження на діяльність виробників ліків, дистриб’юторів та аптек мають базуватися на публічно доступних розрахунках, аналізі впливу та оцінці ризиків.

Підписанти звернення надали пропозиції щодо реального зниження вартості лікарських засобів:

  1. Розширення існуючої програми реімбурсації «Доступні ліки» (відшкодування вартості ліків), яка є частиною Програми державних гарантій медичного обслуговування населення. Зокрема, необхідним є подальший розвиток схеми копейменту з визначенням лікарських засобів, які підлягають реімбурсації, на основі оцінки медичних технологій (ОМТ) та з урахуванням пріоритетних терапевтичних напрямків. Програма «Доступні ліки» має посісти гідне місце поруч з національними програмами підтримки українців, що дасть можливість ринковими методами контролювати ціноутворення на фармацевтичному ринку країни і отримати реальні результати як покращення доступності лікарських засобів, так і позитивного впливу на показники смертності і рівня захворюваності.
  2. Продовження застосування механізму договорів керованого доступу, що дозволяє досягти оптимального рішення щодо ціни лікарських засобів за умови збереження її конфіденційності.

Ознайомитися із повним текстом звернення можна за посиланням.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис»