БРЕНДИ ТА ГЕНЕРИКИ. ДРУЗІ ЧИ ВОРОГИ? ДВІ СТОРОНИ ОДНІЄЇ МЕДАЛІ
Резюме. Подано визначення і загальну характеристику оригінальних лікарських препаратів (брендів) та їх відтворених копій (генериків). Обговорюються переваги і недоліки цих груп лікарських препаратів та особливості їх застосування в медичній практиці з урахуванням реальних умов фармацевтичного ринку України.
Ключові слова:лікарські препарати, бренд, інноваційний препарат, генерик, біоеквівалентність, терапевтична еквівалентність, ефективність, безпека
BRANDS AND GENERICS. FRIENDS OR ENEMIES? TWO SIDES OF THE SAME MEDAL
Summary. Article represents definition and general characteristic of innovator pharmaceutical products (brands) and their reproduced copies (generics). The positive and negative characteristics of these groups of medicines and peculiarities of their application in practice in view of real conditions of the pharmaceutical market in Ukraine are also discussed.
Key words: medicinal drugs, brand name drug, innovator product, generic, bioequivalence, therapeutic equivalence, efficacy, safety