Complex correction of stress-related disorders in students of higher education with a history of traumatic events

January 28, 2022
686
Specialities :
Resume

In order to implement medical-organizational and me­dical-diagnostic approaches aimed at improving the health of higher education recipients in Ukraine, 249 students of Dnipro state medical university and Dnipro basic medical college were examined with signs of adaptation disorders and without them. The main group consisted of 159 respondents with a history of traumatic events, including children of participants in the anti-terrorist operation and internally displaced persons. The picture of adaptation disorders was a constellation of symptoms that meet the criteria of affective, neurotic, stress and somatoform disorders. The use of treatment and prevention tactics based on the principles of personalized medicine, using traditional and non-traditional methods allows to activate the natural mechanisms of adaptation and increase stress resistance. The analysis of the obtained data revealed that the specific and most frequent manifestation of neurotic disorders in students who have experienced psycho-emotional stress are situation-related reactions of mental maladaptation. After the completion of the integration intervention, the results showed a marked improvement in all indicators, namely a slight level of stress, depression and anxiety, improved well-being. The results of a 36-month follow-up study indicate the high efficiency of the proposed system for the correction of adaptation disorders in high-risk students in the educational process. The obtained data can be used to implement an effective system of comprehensive correction of psychosocial maladaptation and rehabilitation work.

References

  • 1. Маркова М.В., Козира П.В. (2015) Постстресові дезадаптивні стани на тлі соціальних змін: аналіз проблеми. Мед. психол., 1(37): 8–13.
  • 2. Синайко В.М. (2002) Основні напрямки та клінічні особливості дезадаптації студентів ВУЗу. Експеримент. клін. мед., 1: 116–118.
  • 3. Лiсовий В.М., Капусник В.А., Марковський В.Д., Кожина Г.М. (2011) Порушення адаптацiї студентiв першого курсу до навчальної дiяльностi у Вищому навчальному закладi. Новi напрямки впровадження кредитно-модульної системи органiзацiї навчального процесу у вищих медичних i фармацевтичному навчальних закладах України II–IV рiвнiв акредитацiї: матерiали Всеукраїнської наукової навчально-методичної конференцiї, Медична освіта, 2: 78–79. DOI:10.11603/me.v0i2.877.
  • 4. Кожина А.М., Маркова М.В. (2017) Адаптація студентів першого курсу до навчальної діяльності — приоритетне завдання вищого навчального закладу. Междунар. психиатр. психотер. психоаналит. журн., 2(28): 28–34.
  • 5. Кіосєва О.В. (2016) Психопатологическая характеристика эмоциональной сферы у студентов младших курсов. Укр. вісн. психоневрол., 1(86): 60–63.
  • 6. Марков А.Р. (2016) Інтерперсонально-комунікативна складова в ґенезі дезадаптивних станів у цивільного населення в умовах інформаційно-психологічної війни. Мед. психол., 11(4): 17–25.