Медична реформа: Уряд заклав суттєві кошти у бюджетну резолюцію

15 червня 2017 о 10:50
999

2354Уряд ухвалив бюджетну резолюцію на 2018–2020 рр., яка передбачає в тому числі фінансування всіх етапів реформи охорони здоров’я та дає можливість планувати розвиток медичної галузі на кілька років вперед.

«Ми передбачили належний обсяг видатків для вкрай важливої й очікуваної реформи медицини, — наголосив у своїй доповіді міністр фінансів України Олександр Данилюк. — Ми змінили фокус бюджетного фінансування від утримування бюджетних установ до фінансування якісних послуг. Хочу всім скептикам сказати, що реформа медицини повністю забезпечена фінансовими ресурсами. За рахунок вказаних коштів заплановано проводити оплату первинної медичної допомоги за єдиним національним тарифом, поступово запровадити оплату стаціонарної вторинної та третинної допомоги за проліковані випадки».

Під структурні зміни в охороні здоров’я Уряд забезпечив істотне фінансування. «Протягом 2018–2020 рр. бюджет на гарантований пакет медичних послуг зросте з 55 млрд грн., які є на сьогодні у медичній субвенції, до 81,2 млрд грн. у 2020 р. Тобто на 25,7 млрд грн. за 3 роки збільшиться обсяг фінансування саме медичних послуг. У перший рік реформи (2018 р.) фінансування збільшиться на 10 млрд грн., у 2019 р. — орієнтовно на 8,2 млрд грн., у 2020 р. — на 7,3 млрд грн. Цифри можуть варіюватися залежно від темпу реформи. Згадані 10 млрд грн. передусім підуть на реформу «первинки», — повідомив Павло Ковтонюк.

Крім того, Уряд затвердив щорічне фінансування програми «Доступні ліки». У поточному році держава виділила 500 млн грн. на відшкодування вартості ліків за трьома напрямками захворювань. З наступного 2018 р. держава щороку виділятиме по 1 млрд грн. на згадану програму, зважаючи на позитивну динаміку її реалізації.

П. Ковтонюк подякував Міністерству фінансів за те, що збільшення фінансування йде на структурні реформи в охороні здоров’я, додавши, що цей документ є найкращою відповіддю скептикам, які звинувачували Уряд у скороченні фінансування медицини та зменшенні зарплат лікарям.

«Нинішня Бюджетна резолюція — це історичний документ, адже вперше в Україні головний фінансовий документ формується на три роки, а не на один. І на ці три роки закладений дуже великий реформаторський компонент в охороні здоров’я», — наголосив заступник міністра.

Також за пропозицією Міністерства фінансів Уряд погодив рішення про запровадження пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги в окремих науково-дослідних інститутах Національної академії медичних наук (НАМН) України.

Існуюча організаційно-фінансова модель НАМН України засвідчила неможливість повною мірою забезпечити доступність та якість надання високоспеціалізованої (третинної) медичної допомоги відповідно до вимог державних стандартів, вичерпала можливості щодо свого покращення та потребує модернізації та реорганізації.

Свідченням цього є:

  • кошторисне утримання закладів з обсягом близько 300 млн грн. на рік (незалежно від обсягу послуг, які вони надають);
  • неформальні платежі громадян до 80%;
  • недоступність медичної допомоги для більшості громадян, що не можуть здійснити такі платежі.

Так, на виконання доручення Прем’єр-міністра Володимира Гройсмана Міністерство фінансів спільно з НАМН розробило проект постанови Уряду, спрямований на забезпечення реалізації з 1 липня 2017 р. пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги в окремих установах НАМН України.

Пропонується відпрацювати механізм переходу від утримання закладів охорони здоров’я до оплати медичної допомоги у 4 клініках науково-дослідних установ НАМН (Національному інституті серцево-судинної хірургії імені М.М. Амосова, Інституті кардіології імені академіка М.Д. Стражеска, Інституті нейрохірургії імені А.П. Ромоданова, Національному інституті хірургії і транс­плантології імені О.О. Шалімова).

В чому суть?

Особливістю пілотного проекту є відпрацювання механізму переходу від утримання закладів до оплати наданих ними медичних послуг з метою створення якісної та ефективної системи надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги, орієнтованої на пацієнта.

У Держбюджеті на 2017 рік на забезпечення здійснення пілотного проекту передбачено 200 млн грн.

Що це дає?

  • Можливість напрацювати механізми структурно-організаційної і функціональної перебудови системи медичного обслуговування та фінансування науково-дослідних установ НАМН.
  • Підвищення рівня надання високоспеціалізованої медичної допомоги населенню, розширення можливості щодо її доступності та якості.
  • Підвищення ефективності використання бюджетних коштів, передбачених для фінансового забезпечення учасників пілотного проекту.
  • Вдосконалення механізмів взаємодії та координації надання вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги.
  • Визначення подальших кроків реформування системи надання високоспеціалізованої медичної допомоги населенню.

Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами http://www.kmu.gov.ua, http://www.moz.gov.ua