У презентації як запрошені спікери взяли участь Уляна Супрун, виконувач обов’язків міністра охорони здоров’я України, Павло Ковтонюк, заступник міністра охорони здоров’я України, Олексій Вискуб, перший заступник голови Державного агентства з питань електронного урядування, Дмитро Шерембей, голова правління Всеукраїнської благодійної організації «Всеукраїнська мережа людей, що живуть з ВІЛ/СНІД», Ярослав Юрчишин, голова Transparency International Україна.
Після офіційної частини, під час якої усі доповідачі висловили схвальну оцінку і підкреслили актуальність впровадження eHealth в Україні, Юрій Бугай, керівник Проектного офісу eHealth в Україні, зазначив, що у розробників сервісу є мрія, щоб через 3–4 роки кожен пацієнт міг через свій мобільний телефон або будь-який інший пристрій мати абсолютний доступ до усієї інформації про нього як пацієнта: усіх звернень до лікаря, результатів аналізів та обстежень, реєстрів тощо. Але для цього необхідно багато працювати. Запуск електронної системи охорони здоров’я буде починатися зі створення реєстру медичних установ, реєстру лікарів та реєстру пацієнтів. Тоді в центрі системи буде міститися ідентифікатор суб’єкта як особи, громадянина, який дозволить отримувати усю інформацію про цього суб’єкта із різних систем, які, можливо, вже функціонують і будуть під’єднані до єдиної системи eHealth.
Саме це і буде робитися під час запуску реформи фінансування первинної ланки охорони здоров’я. В основі реформи закладено принцип «гроші йдуть за пацієнтом». Це означає, що заробітна плата лікаря буде визначатися залежно від кількості пацієнтів, які підписали з ним декларацію. Тобто більш популярні лікарі отримуватимуть більше грошей. Якраз зв’язок між пацієнтом та сімейним лікарем, його електронне підтвердження, і буде впроваджуватися з перших кроків цієї реформи. Тобто повноцінне пілотування MVP почнеться з липня 2017 р.
Як це буде відбуватися?
Спочатку проходитиме реєстрація медичного закладу. Швидше за все, це буде робити головний лікар. Спочатку необхідно буде обрати на відповідному сайті інформаційну систему, у якій особа (керівник закладу, лікар, пацієнт), можливо, вже працює. Далі, натискаючи кнопку «Медичний заклад», необхідно буде внести базову інформацію про заклад охорони здоров’я, що реєструється в системі. Це код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), організаційно-правова форма закладу (державне підприємство, комунальне підприємство, господарське товариство, приватне підприємство, об’єднання підприємств, іноземне підприємство, виробничий кооператив, фізична особа — підприємець). Далі вводиться повна назва закладу, скорочена назва (за наявності), публічна назва (якщо відрізняється), тип закладу (бюджетний, приватний), види діяльності за Класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД), фізичне місцезнаходження, місце реєстрації.
Після цього вводиться інформація про керівника: прізвище, ім’я, по батькові, дата і місце народження, стать, паспортні дані, індивідуальний податковий номер, номер мобільного телефону та електронна пошта (обов’язково). На мобільний та адресу електронної пошти буде надіслано пароль та інформацію для подальшого доступу до свого віртуального кабінету. Таку саму інформацію необхідно внести і про відокремлені підрозділи закладу охорони здоров’я, якщо вони існують.
Далі вводяться дані про державну акредитацію закладу (категорія, дата, термін дії, номер і дата відповідного наказу Міністерства охорони здоров’я України), серію і номер ліцензії, контакти закладу (електронна адреса та мобільний телефон).
Після цього відбувається створення профілю, підтвердження здійснюється за допомогою електронного цифрового підпису медичного закладу як юридичної особи.
Після того як в системі буде зареєстровано медичний заклад, наступним кроком буде введення інформації про лікарів.
Для створення профілю лікаря необхідно внести прізвище, ім’я, по батькові лікаря, дату і місце народження, стать, індивідуальний податковий номер, паспортні дані, номер мобільного телефону та адресу електронної пошти, посаду, дату, з якої лікар працює на зазначеній посаді, спеціальність, дату атестації і відомості про орган, який її проводив.
Також необхідно буде ввести інформацію про освіту лікаря: країну та населений пункт, де він отримав освіту, повну офіційну назву навчального закладу, рік завершення, номер диплома, рівень освіти (молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст, магістр), спеціальність за дипломом.
Також вводиться інформація про науковий ступінь (доктор філософії, доктор наук) та підвищення кваліфікації.
Після цього створюється профіль лікаря.
Коли в системі вже є інформація і про медичний заклад, і про лікаря, наступним логічним кроком є підписання декларації (заяви), у якій пацієнт висловлює бажання обслуговуватися в обраного ним лікаря первинної ланки.
Далі у системі відбувається створення декларації. Коли лікар хоче створити декларацію або занести інформацію про вже підписану декларацію в систему, він має перевірити, чи не була вже така людина зареєстрована у системі. Для цього вводяться прізвище, ім’я та дата народження пацієнта. Інформація про пацієнта не відкривається кожному лікарю, але чи існує такий пацієнт в системі, чи ні — лікар побачить. Якщо фізичну особу у системі не було знайдено, можна переходити до створення нової декларації.
Для цього необхідно в першу чергу обрати лікаря, який вже має бути в системі, і ввести базову інформацію про пацієнта: прізвище, ім’я, по батькові, стать, дату народження, паспортні дані, номер мобільного телефону і адресу електронної пошти. Одним зі способів підтвердження особи пацієнта буде надсилання SMS на вказаний під час реєстрації номер мобільного телефону. Якщо у пацієнта немає мобільного телефону, або він живе у сільській місцевості чи не може прийти до лікаря, будуть інші можливості його ідентифікації, наприклад, надання копії паспорта та індивідуального податкового номера із занесенням даних у систему самостійно. У такому разі у систему необхідно буде для підтвердження завантажувати фото пацієнта. Проте базовим залишається спосіб ідентифікації через надсилання SMS-повідомлення на вказаний номер мобільного. На цей номер надсилається код, який необхідно буде внести в систему протягом 5 хв для підтвердження.
На початку реформи в систему буде вноситися інформація про адресу реєстрації пацієнта.
«Один із фундаментальних принципів реформи фінансування первинної ланки і загалом її реформи полягає в тому, що пацієнт більше не буде прив’язаний до своєї адреси. Він зможе обирати сімейного лікаря незалежно від місця проживання. Але в нас буде певний перехідний період, оскільки необхідно буде продовжувати робити проплати лікарям, а запуск реформи і внесення інформації про пацієнтів теж буде відбуватися поступово. В Україні будуть існувати «червоні списки», які базуються на вже наявній інформації, і «зелені списки», у яких будуть міститися дані про пацієнтів, які пройшли реєстрацію в електронній системі охорони здоров’я. Для того щоб держава не платила двічі за пацієнта, необхідно буде осіб, внесених в систему, видаляти із «червоних списків». Саме тому на початку ми вносимо інформацію про реєстрацію, але вона не є якоюсь основою для реформи фінансування первинної ланки», — зазначив Ю. Бугай.
Також за необхідності в систему вноситься інформація про опікуна.
Далі після введення усіх даних, відправлення SMS і введення коду з повідомлення декларація успішно створюється, і цей пацієнт додається до реєстру осіб, з якими була укладена декларація про вибір лікаря з надання первинної медичної допомоги.
Також буде створена сторінка зі статистикою, на якій можна буде відстежувати приписну кампанію лікарів і пацієнтів.
«Це і є базова логіка того, що відбуватиметься із запуском MVP на початку липня 2017 р.», — підкреслив Ю. Бугай.
Ознайомитися із демоверсією можна на сайті: http://ehealth-ukraine.org
Олександр Устінов,
фото автора